There was an error in this gadget

Saturday, May 07, 2011

Selamat Hari Ibu.



Jika kau ingin menyintai ibu,
Cintailah ibu sekarang,
Supaya ibu tahu,
Keindahan dan kelembutan kasih,
Dari sanubari sang anak,
Semasa ibu masih hidup,
Usah tunggu sehingga ibu telah pergi,
Kemudian baru diukir di batu nisan,
Dengan kata2 maaf di atas batu yang sepi,
Jika kau memiliki ingatan manis buat ibu,
Tunjukkanlah pada ibu sekarang
Jika kau tunggu sehingga ibu tiada,
Sudah pasti ibu tak dapat mendengar..
Oleh itu, jika kau mencintai ibu walaupun secebis daripada lautan hidupmu,
Lafazkan sekarang,
Agar ibu dapat menikmatinya selepas penat segalanya setelah bergelar ibu.



Selamat Hari Ibu. =)







Bagi yang masih tidak sedar betapa berharganya kasih sayang seorang ibu,disini ada sebuah article “Surat Untuk Ibu”.  Surat ini untuk tontonan umum, tiada kena mengena bagi yang hidup ataupun yang sudah mati.

Mak…..
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari…..
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan?
Sejuk syahdu masih terasa lagi nih….
Mak tau tak…..
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa……
dan itu jugalah terakhir kali nya.
Emmmm… rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh…..
nak tinggal kan anak-anak mak…..
nak tinggal kan dunia fana ni…..
mak macam dah sedia…..
Seminggu sebelum tu…..
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai…..
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu….
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih…..
kakak pun rasa hairan…..
mak tak penah buat gitu…..
pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak…..
tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ……
kekadang siaran indonesia …
mak terus tekun menganyam…
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan…
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih-bersih….
pastu mak jemur karpet-karpet…
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
paling menarik sekali mak bgtau kat mana semua duit dan barang kemas mak…
ada kat dalam almari…..
ada kat dalam dalam beg…..
ada dalam ASB…..
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi.. ada kat dalam gulung tikar…..
masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar…
kiter kata mak ni memang pesen lama laaa…
mak cuma gelak jer…
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..
Mak…..
Hari tu hari sabtu 18/08/xxxx pukul 3 petang mak tiba-tiba sakit perut…..
bila malam tu kiter sampai dari KL.. mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk…..
mak tetap tak mau pi hospital…..
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak tak mau duduk dalam hospital…. .
tapi kiter berkeras juga pujukk…
nanti di hospital ada doktor…
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..
Mak tetap tak bersetuju… ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk….
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.
Mak…..
amponkan kami semua…
kami nak mak sehat…
kami sayang mak…
kami tak mau mak sakit…
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital….
ampon kan kami ya mak….
Mak…..
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itulah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter…
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta….
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula…
kalau tak cukup, mak kan banyak duit…
mak gelak ajerr…..
Lepas tu bila kereta kiter sampai….
mak buat kenduri kesyukuran.. ….
Dan kiter masih ingat lagi…
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor…..
Punya la kiter takut…
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bagitau kat mak…..
Bila balik sahaja kampong….
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj…..
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek…
mak tanya kenapa…?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga…..
Mak….
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau…
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar…
mak, kiter menipu mak kan?..
ampon kan kiter..
Mak…..
Jam 4.30 pagi 19/08/xxxx
Bila tiba aja kat hospital….
nurse tengah balut mak dengan kain putih…..
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital…
Mesti mak nampak abang cium dahi mak…..
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak….
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu…
mesti mak nampak semua tu kan?…kan?.. kan..
Mak tau tak….
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar…
Adik kat sebelah diam melayan perasann…
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini…
jalan di depan terasa makin kelam…..
airmata dah tak mampu di tahan….
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela…
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga…
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong…. sekosong hati ini…..
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya..
terasa syahdu dan sayu… dingin….
Mak…..
Kiter masih ingat lagi…
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak…
Jam 11.00 pagi mak dimandikan …..
Anak-anak mak yang pangku masa mak mandi….
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak…..
Kiter gosok kaki mak perlahan-lahan…..
Mak perasan tak…?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter…..
Dia kata…” dikk…jangan nangis…kalau sayang mak jangan buat gitu…jangan nangis ya..”
Bila makcik tu kata gitu…
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak….
Mak…..
Sampai takat ini surat ni kiter tulis…..
kiter nangis ni…..
Ni kat dalam bilik…
baru pukul 4.00 pagi….
Takder orang yang bangun lagi…..
kiter dengar nasyid tajuk “anak soleh” kiter sedih…
kiter rindu kat mak..!
Takpa la….
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak…
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya… .
Semua anak-anak mak mengelilingi mak…
menatap wajah mak buat kali terakhir….
Semua orang kata mak seolah-olah senyum aja…
Mak rasa tak….
masa tu kiter sentuh dahi mak….
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk…..
Kiter tak mampu nak cium mak…
kiter tak daya….
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar…
Airmata kiter tak boleh tahan….
Mak mesti ingat kan
yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak…
tapi kite suruh tok imam bacakan doa..
sebab..
kite sebak.. mak
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah juga….
Akak pula dah terkulai dalam pelukan makcik…
badan akak terasa panas…
makk… anak mak yang seorang tu demam….
Mak tauu…
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan..
Mak…..
Hari-hari ku lalui tanpa kewujudan mak lagi…
Begitu terasa kehilangan mak…
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata…
Dan sampai satu tahap….
masa tu malam jumaat selepas maghrib…
Selepas kiter baca yassin dengan kawan-kawan. ….
Entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar-gambar mak..
pastu apa lagi….
semakin kiter tenung terasa semakin sayu…
tangisan tak dapat dibendung…
Mak tauu…
kiter cuba bertahan…
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda…
Kiter rasa nak telefon mak…
nak cakap dengan mak….
anak mak yang ni dah tak betul kan…?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon juga ke kampong…
Kiter cakap dengan kakak..
kiter nangis lagi…
Puas la kakak memujuk kiter…
Akak kata… “tak baik laa nangis aje.. doa lah untuk mak!”
Dan akhirnya akak juga nangis.. mak
Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati…
rasa nyilu sangat…
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni….
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma…
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan…..
Mak….
cukup la sampai sini dulu….
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu….
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid…
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ….
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak…
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula….
Mula-mula kiter tak tau nak hantar mana surat nih…
pastu kawan kiter bagitau…
simpan je buat kenangan..

Tapi kita kongsi juga surat ni..
Takper yer mak…
kiter kasi orang lain baca…
Kiter stop dulu…
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu…
Akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter…
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang…
sampai boleh rasa duduk kat negara orang…
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil.


1 comments:

switnyer . :) saya nak jugak .

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites